Det räcker inte med ITIL – allt är inte en spik

Det finns ett engelskt uttryck som kan översättas till "om allt du har är en hammare kommer allt se ut som en spik”.
Det har varit många företags inställning till ramverket (verktyget) ITIL - alla IT-avdelningens utmaningar ska lösas med hjälp av ITIL.

För några år sedan räckte det med att kunna stava till ITIL för att bli hälsad som en frälsare. ITIL var lösningen på IT-avdelningens alla problem. Man skulle bli bättre på att förstå kunden, kostnaderna skulle sjunka, driftsäkerheten öka och medarbetarna skulle bli lyckligare.
Idag har flera företag vaknat upp från sitt ITIL-rus till en ganska kraftig baksmälla. Vad var det som hände?
Det som hände var minst ett av nedanstående alternativ, troligtvis allihop:

• Oförmåga att inse att ITIL är ett verktyg och ingen färdig lösning
• Orimliga förväntningar på organisationens förändringsförmåga
• Bristande kunskaper hos egen personal OCH externa konsulter

Jag hävdar med en dåres envishet att ITIL är ett mycket effektivt verktyg. Men man måste förstå hur det ska användas och inse att världen inte bara består av spikar.
Det finns många ramverk och modeller som är alldeles utmärkta, och nödvändiga, komplement till ITIL. Några exempel som kan nämnas är COBIT, ISO/IEC 20000, CMMI, Balanserat Styrkort, PM3 samt Lean. Dessa verktyg ersätter dock inte ITIL utan de har andra styrkor. Med flera verktyg i verktygslådan ser inte allt ut som en spik längre. 
 
I min nästa blogg tänkte jag berätta lite mer om hur några av ovanstående verktyg kompletterar ITIL.  Det blir ett lite längre inlägg som jag hoppas du tar dig tid att läsa. Bra koll på verktygen ökar möjligheterna till ett lyckat bygge!

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.