Skriv ut - det du vill - från Excel

Har du också varit med om att det kommer ut flera tomma papper ur skrivaren när du skriver ut från Excel? Mig har det hänt många gånger och för ett tag sedan bad en av mina kollegor mig om hjälp med att printa kalkylblad. Jag tänkte att nu är det dags att reda ut det här en gång för alla, så jag bad Informators Office-instruktör Anna-Karin Petrusson om hjälp. Hon förklarade så bra att jag bara måste sprida kunskapen vidare. //Petra

Skriva ut från Excel

Kolla hur många sidor ditt dokument innehåller 


Använd Excels olika visningslägen

Nere till höger bredvid vid zooma finns tre av Excels visningslägen. (De finns även på menyfliken Visa).


Det mittersta läget Sidlayout, liknar Word och du får en tydlig översikt på hur sidorna kommer se ut när de skrivs ut.

I visningsläget Förhandsgranska sidbrytningar kan du ta tag i de blåa linjerna och dra i dem för att själv bestämma hur mycket som skall skrivas ut.


Ifyllda celler

Den vanligaste orsaken till att det kommer ut många onödiga många sidor vid utskrift, är att Excel känner av det finns ett mellanslag, en kantlinje i en cell eller att en cell är fylld med färg (oftast vit).

Använd ”Suddgummit”



På menyfliken Start finns ett suddgummi som raderar allt. Text, kantlinjer, färg m.m. Markera de kolumner eller rader du vill tömma och välj Radera allt så kommer Excel sluta att vilja skriva ut dessa celler och du spar på papper och miljö.

Anna-Karin Petrusson

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.