Finns det ett värde i att folk inte ska förstå?

När jag först kom i kontakt med termen IT Service Management (ITSM) hade jag ingen aning om vad det handlade om. Jag hade precis blivit anställd som konsult på ett bolag som fokuserade på ITIL. Jag hade en vag uppfattning om vad ITIL var men hade aldrig hört talas om ITSM. Det tog mig minst ett år innan jag hade en någorlunda tydlig uppfattning om vad som menades med ITSM. Under den tiden hade jag hållit kurser i ämnet. Inte ens idag, nio år senare, är jag helt säker på innebörden av termen ITSM. Det verkar nämligen råda lite olika uppfattningar om det, även hos oss (självutnämnda) experter.
Vid en handuppräckning på vårt senaste ITIL-frukostseminarium var det tre (3) personer av totalt 30 som hade hört talas om ITSM.
Varför fortsätter vi då (=branschen) använda termen ITSM i alla möjliga sammanhang, inklusive marknadsföring!?

Finns det ett värde i att målgruppen inte ska förstå?!

Eller är vi så insnöade i vår ITSM-värld att vi tappat kollen på verkligheten?

Jag hoppas och tror på det senare. Det är så lätt att glömma hur det är att inte kunna. När man väl kan. Jag påminns om det i alla möjliga sammanhang. T.ex. igår kväll när grannpojken Erik skulle lära mig cykla på bakhjulet, samtidigt som jag försökte lära min snart 3-årige son åka sparkcykel. Erik såg inte svårigheten i att cykla på bakhjulet. Det gjorde jag.
Den mest utmärkande egenskapen för en duktig lärare är förmågan att minnas hur det är att inte kunna.

Nästa vecka går itSMFs vårkonferens av stapeln. itSMF är en ideell förening som syftar till att värna medlemmarnas intresse genom att sprida och dela kunskap om ITSM. Vårkonferensen är årets stora händelse (läs mer på http://www.itsmf.se/public/conferenceSpring2013/). Programmet är packat med intressanta föredrag och uppträdanden men tillströmningen av deltagare har varit under förväntan.
I itSMFs styrelsen har vi återkommande diskussioner kring hur vi ska utöka antalet medlemmar.  Ett första steg är att få potentiella medlemmar att förstå, på riktigt, vad ITSM är och vad det skapar för värde.


Vad innebär då termen ITSM? Ja, som sagt, helt säker är jag ju inte men vi gör ett försök att förklara i våra kurser och frukostseminarium.  Välkommen dit!



Till Informators ITIL-utbildningar 

Boka plats i tid på kostnadsfria seminarier!
ITIL-frukost

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.