Informator på besök hos Kodcentrum på Carlssons skola

Den 25 november besökte vi en kodstuga på Carlssons skola i Stockholm. Under en timme efter skoltid samlades barn runt 10-års ålder i ett klassrum för att göra animationer och spel i programmeringsspråket Scratch. Emil Robertsson (VD) och jag (marknad) på Informator var på plats för att se om vi kunde hänga med i barnens tempo.

Barnen var mitt inne i sin termin och hade redan lärt sig mycket om programmeringsspråket Scratch. Vi visste redan innan att barn nu för tiden är tekniskt snabblärda men vi blev ändå förbluffade över hur duktiga de var, och hur kul de tyckte att programmering var!

Jag frågade en grabb vad han ville bli när han blir stor, "Förut ville jag bli uppfinnare men nu vill jag bli programmerare". Nja det finns ju en likhet yrkena emellan :).

Förutom barnen, vi, Kodcentrums verksamhetschef Emelie och en fotograf från Dagens Industri var 3 volontärer på plats som agerade stöd till barnen i deras programmering.

Mikael Hollqvist och Emil Robertsson på Informator fick även prova på programmering. Vi lyckades göra en animerad raketuppskjutning som vi var mycket stolta över, vilket ni ser på bilden.
Vi hade en mycket intressant tid i kodstugan och vi blev mycket glada över att se hur kul barnen tyckte att programmering var.

Läs mer om Kodcentrum här >

Skicka en kommentar

Trevligt att du vill dela med dig av dina åsikter! Tänk på att hålla på "Netiketten" och använda vårdat språk.